NÄR BARNET ÄR SJUKT

Att vara sjuk är inget ovanligt, speciellt inte under det första året på förskolan. Även i grunden väldigt friska barn kan få infektioner lite till och från. Det kan vara  bl.a.  snuva, hosta, magsjuka, kinkigt, onormal trötthet och feber.

Om ditt barn blir sjukt, eller om det händer en olycka under vistelsen på förskolan, tar pedagogerna alltid kontakt med dig. Det är därför viktigt att du lämnar korrekta och uppdaterade kontaktuppgifter till både hem och arbetsplats.

Det är barnets allmäntillstånd, dvs hur barnet äter, sover och orkar delta i gruppverksamhet, som avgör om barnet orkar med en dag på förskolan eller inte. En dag på förskolan med andra barn och aktiviteter har oftast högre tempo än en dag hemma.

Vid feber finns det en generell regel att barnet ska ha varit feberfritt i ett dygn innan det återgår till verksamheten. Har ett barn haft kräksjuka, är det 48h utan symptom, samt att barnet äter som vanligt som gäller.

För mer info och funderingar kan man läsa vårdcentralens broschyr ”När barnet är sjukt”. Klicka på bilden nedan för att komma dit.